طراحی کنترلر، مدارت دلخواه، پروژه ها و تمرینات درس میکروکنترلرها
خروجی سه کاناله با کنترل سرعت به صورت مجزا، دو کلید افزایشی و کاهشی برای کنترل سرعت در هر کانال، فرکانس های مختلف و ثابت برای هر کانال، جریان خروجی بیش از 10 آمپر و ولتاژ بیش از 30 ولتاین پروژه قابلیت تشخیص نشتی گاز و کمی دود و افزایش دما را دارد. به این صورت که اگر نشتی رخ دهد با ارسال یک پیامک SMS برای شماره تعریف شده کاربر را مطلع می نماید. همچنین یک رله نیز فعال می شود که می تواند یه آژیر خطر را صدا درآورد.اندازه گیری ظرفیت خازن از 1nf تا 2000uf - دارای دو حالت علمی اندازه گیری - دارای کالیبره سازی خودکار - نمایش اتوماتیک رنج خازن بر روی نمایشگریک کنترل کننده موتور با جریان خروجی 2 آمپر شامل کنترل جهت چرخش و سرعت می باشد. این مدار دارای نمایشگر LCD متنی بوده که سرعت و جهت چرخش موتور را نمایش می دهد.بر اساس رنج دمایی حداقل و حداکثر که توسط کاربر تعریف می شود می توان سرعت موتور را بین 1 تا 100 درصد به صورت خودکار تنظیم کرد.
پروژه کنترل دور موتور با PWM و جریان خروجی بالا با avr

MCP-19

پروژه کنترل دور موتور با PWM و جریان خروجی بالا با avr
پروژه نشت یاب گاز و کنترل با SMS

MCP-35

پروژه نشت یاب گاز و کنترل با SMS
پروژه خازن سنج دو حالته از 1nf تا 2000uf

MCP-22

پروژه خازن سنج دو حالته از 1nf تا 2000uf
کنترل سرعت و جهت موتور DC

MCP-9

کنترل سرعت و جهت موتور DC
پروژه کنترل دور فن یا موتور توسط سنسور دما

MCP-41

پروژه کنترل دور فن یا موتور توسط سنسور دما

کار با LCD کاراکتری یا متنی به زبان C

به نام خدا

 در این قسمت ما به آموزش LCD های کاراکتری خواهیم پرداخت. و توضیح می دهیم که چگونه LCD را به میکرو کنترلر متصل کنیم و چگونه آن را در زبان C معرفی کنیم و با استفاده از دستورات به صورت نرم افزاری با آن ارتباط برقرار کنیم.

ابتدا پایه های LCD :

 

پایه های LCD
 پایه نام   عملکرد
 1 VSS   زمین
 2  VCC 5V+
 3  VEE  کنترل درخشندگی (می توانید با یک مقاومت 1 کیلو آن را زمین کنید)
 4  RS اگر این پایه 0 باشد اطلاعات روی DB0-DB7 به عنوان فرمان و اگر 1 باشد به عنوان کاراکتر پذیرفته می شود
 5  R/W  اگر این پایه 0 باشد LCD برای نوشتن آماده می شود و اگر 1 باشد برای خواندن آماده می شود
 6  E  فعال سازی LCD که با یک لبه پایین رونده می باشد
 7  DB0  خطوط دیتا
 8  DB1  
 9  DB2  
 10  DB3  
 11  DB4  
 12  DB5  
 13  DB6  
 14  DB7  
 15  A  5V+  از پایه 15 و 16 برای روشن کردن LED پس زمینه استفاده می شود
 16  K  زمین

 

از بخش سفارش طراحی هم اکنون درخواست خود را ثبت کنید
حل و تشریح کلیه تمرینات درس میکروکنترلر AVR
طراحی و ساخت مدارات دلخواه شما با میکروکنترلر AVR


کد های فرمان LCD:

 کد HEX عملکرد فرمان 
0X01  پاک کردن صفحه نمایش
0X02  بازگشت مکان نما به سطر و ستون 0و0  HOME
0X04 انتقال مکان نما به چپ 
0X05  جابجایی صفحه نمایش به راست
0X06  انتقال مکان نما به راست
0X07 جابجایی صفحه نمایش به چپ
0X08  صفحه نمایش و مکان نما خاموش
0X0A  صفحه نمایش خاموش و مکان نما روشن
0X0C  صفحه نمایش روشن و مکان نما خاموش
0X0E  صفحه نمایش روشن و مکان نما روشن
0X0F صفحه نمایش روشن و مکان نما در حالت چشمک زن 
0X10 جابجایی مکان نما به چپ
0X14  جابجایی مکان نما به راست
0X18  حرکت کل صفحه نمایش به چپ
0X38 سازمان دهی 8 بیتی و ماتریس 5×7
0X28  سازمان دهی 4 بیتی و ماتریس 5×7
0X10  حرکت کل صفحه نمایش به راست
0XC0 مکان نما به آغاز خط دوم انتقال می یابد

 

//www.picpars.com 
#include <mega8.h> // معرفي ميکر 
#include <stdio.h> //فراخواني دستورات استاندارد ورودي خروجي 
#include <delay.h> // فراخواني تابع تاخيري 
#include <lcd.h> // فراخواني دستورات ال سي دي 
#define xtal 8000000 
#asm // شروع دستورات اسمبلي 
.equ __lcd_port=0x18; PORTB //معرفي پورت ال سي دي 
#endasm // پايان دستورات اسمبلي 
unsigned char i; 
/*********www.picpars.com**********/ 
void main(void){ // تابع اصلي 
char buffer[10]; // در اين متغيير اطلاعات به صورت رشته قرار ميگيرند 
lcd_init(16); // ال سي دي با 16 ستون 

while(1){ 
i++; // 
lcd_clear(); // پاک کردن ال سي دي 
sprintf(buffer,"PICPARS.COM %d",i); //آماده کردن اطلاعات به صورت رشته 
lcd_puts (buffer); // ارسال اطلاعات به ال سي دي 
delay_ms(200); // تاخير 200 ميلي ثانيه 
} 
} 

 

 این برنامه یک نمونه ساده از برنامه هایی است که با ال سی دی کاراکتری ارتباط دارد. در این برنامه یک متغییر با اسم i تعریف شده که این متغیر در حلقه while قرار دارد و با یک تاخیر 200 میلی ثانیه یک واحد به این متغییر اضافه می شود و روی LCD نمایش داده می شود. توضیح دستوارت را در اینجا می دهیم و تا آخر هر جا از LCD استفاده کردیم اصول کلی آن به صورت زیر می باشد.

 از دستور asm# برای نوشتن دستورات به زبان اسمبلی استفاده می شود که در اینجا ما از یک دستور اسمبلی برای معرفی کردن پورت B برای LCD به صورت بالا استفاده می کنیم که اگر شما از codewizard استفاده کنید این قسمت برای شما ایجاد خواهد شد و endasm# هم برای خاتمه دادن به دستورات اسمبلی می نویسیم.

lcd_init(16); از این دستور برای تعیین کردن تعداد ستون های LCD استفاده می شود. که در اینجا LCD را برای 16 ستون سازماندهی می کند.

char buffer: این متغییر که به صورت یک آرایه 10 تایی تعریف شده و حتما نوع آن باید از char باشد، برای ذخیره سازی موقت اطلاعات به صورت رشته می باشد به این صورت که ما اگر بخواهیم نوشته ای را همراه با یک متغییر روی LCD نمایش بدهیم چون محتوای متغییر ما (در اینجا عدد می باشد) عدد است باید این عدد را به صورت رشته درآوریم و همراه با آن text مان برای LCD بفرستیم که این تبدیل عدد به رشته را دستور sprintf انجام می دهد و بعد این رشته را در متغیر buffer قرار می دهد.

sprintf: فرم نوشتن این دستور به این صورت می باشد که ابتدا یک متغیر برای ذخیره سازی و بعد رشته (همان نوشته یا پیغام) و بعد هم متغیر i که حاوی یک عدد است. "PICPARS.COM %d" در اینجا d% یعنی اینکه متغیر i در مبنای دسیمال نمایش داده شود که در جدول زیر تمام این علایم را توضیح داده ایم. پس این دستور این رشته را در متغیر buffer به این صورت PICPARS.COM 1 ذخیره می کند.

lcd_puts(buffer): این دستور محتوای متغییر buffer را برای LCD ارسال می نماید.

lcd_clear(); این دستور کل صفحه نمایش را پاک می کنید و نویسه را در مختصات 0و0 قرار می دهد.

 فرمت کاراکتر های ارسالی:

کاراکتر  نوع اطلاعات ارسالی 
 c%  یک تک کاراکتر
 d%  عدد صحیح علامت دار در مبنای 10
 i%  عدد صحیح علامت دار در مبنای 10
 e%  نمایش عدد ممیز شناور به صورت علمی
 E%  نمایش عدد ممیز شناور به صورت علمی
 f%  عدد اعشاری
 s%  عبارت رشته ای واقع در حافظه SRAM
 u%  عدد صحیح بدون علامت در مبنای 10
X% به فرم هگزا دسیمال با حروف بزرگ
 x%   به فرم هگزا دسیمال با حروف کوچک
 P%  عبارت رشته ای واقع در حافظه FLASH
 %%  نمایش علامت ٪

 

 دستورات استفاده شده در LCD:

_lcd_ready()

این دستور منتظر می ماند تا LCD آماده دریافت اطلاعات شود. این دستور باید حتما قبل از دستور زیر اجرا شود.

_lcd_write_data()

به کمک این دستور می توان در رجیستر دستور العمل LCD فرمان هایی نوشت که در جدول کد های فرمان LCD این فرمان ها توضیح داده شده اند.

مثال:

//www.picpars.com
#include <mega8.h>
#include <stdio.h>
#include <delay.h>
#include <lcd.h>
#define xtal 8000000
#asm .equ __lcd_port=0x18; PORTB
#endasm
unsigned char i=20; /*********www.picpars.com**********/
void main(void){
char buffer[10];
lcd_init(16);
sprintf(buffer,"PICPARS.COM %d",i);
lcd_puts (buffer);
while(1){ delay_ms(200);
_lcd_ready(); //آماده دريافت دستور
_lcd_write_data(0x1c); // کل صفحه نمايش به چپ انتقال داده شود
}
 }

در این مثال ابتدا عبارت PICPARS.COM 20 روی LCD نمایش داده می شود و سپس کل صفحه نمایش با تاخیر 200 میلی ثانیه به سمت چپ منتقل می شود.(مانند تابلو روان)

 اصول کار LCD های ماتریسی به صورت می باشد و طرز استفاده از دستورات به همین صورت می باشد. امیدوارم که این توضیحات کافی باشد. در صورتی که سوالی در مورد این قسمت دارید می توانید در همین صفحه در قسمت نظرات آن را مطرح نماید.

  منبع: www.picpars.com

  لطفا مقالات، آموزش‌ها و پروژه های خود را به آدرس ایمیل ارتباطی ایمیل نمائید تا آن را با نام خودتان در سایت منتشر کنیم.




به این مطلب امتیاز دهید

برچسب ها:
تاریخ ارسال پنجشنبه، 16 ارديبهشت ماه، 1389    نویسندهنویسنده: مدیریت    نظرات 41 نظر    بازدید بازدید [ 88311 ]   پرینتنسخه چاپی
فایل پی دی اف فایل پی دی اف   ارسال به دوستان ارسال به دوستان